Saturday 2 April 2011

katakan YA pada breastfeeding

itulah niat saya - if saya preggy, saya mahu bagi penyusuan secara ekslusif untuk si baby nanti. murni sungguh niat ni kan, hehehe! :)

saya teruja bila kakak saya berjaya bagi full breastfeeding kepada anak kedua dia (walaupon dia kurang berjaya bg BF kpda anak sulung dia akibat kurang pengalaman, ngeh2). kakak saya siap ade 6 jenis breast pump semata-mata utk BF anak dia. bersungguh-sungguh dia utk BF anak dia, hinggakan dia cakap if dia pregnant anak ketiga, dia mahu beli breast pump jenis lain lak, yg harganya lebih dari 1k, dan dia cakap walaupon mahal tapi berbaloi-baloi.

dulu saya pelik, kenapalah dia beria-ria nak BF anak dia, walhal BF ni remeh, lebih senang bagi susu formula je. if si ibu ni housewife je senanglah, just BF kat umah je, takyah buat stok susu segala kan. tapi if ibu berkerjaya pastu nak antar anak kat pengasuh ni, memang leceh lah, nak bagi stok susu pastu kena warm kan, pastu baru kasi si baby, memang leceh ya amat lah.

tapi rupa-rupanya, sejak mengandung ni, saya pulak yg teruja utk BF anak saya sendiri, hingga kadang-kadang saya asyik terpikir-pikir dan tertanya-tanya bila breastmilk saya akan keluar? banyakkah? senangkah buat stok nanti? pastu camne proses nak simpan susu tu supaya sentiasa elok dan boleh disusukan kepada baby? hinggakan saya beria paksa sang suami belikan saya satu freezer kecik semata-mata utk simpan stok susu sahaja, hehe!

tapi tapi, jangan salahfaham lak, ini bukan bermakna saya cakap ibu yg bagi susu formula tidak bagus. bagi susu formula pon bagus, susu formula pon ade khasiatnya tersendiri, malah lagi senang untuk kita tinggalkan anak kita kepada pengasuh, kan kan.

oleh kerana sudah niat saya utk BF anak, jadi susah ke, payah ke, saya perlu teruskan niat tu dan InsyaAllah, saya selalu nekad dan berpikiran positif yang saya juga akan berjaya. chaiyuk nad chaiyuk, hehe! bila si baby kesayangan hamba ni lahir, saya akan bawa dia tinggal bersama saya, tinggal berdua. jadi bolehlah saya teruskan niat murni ni. waktu bekerja saya akan tinggalkan kepada pengasuh di rumah saya, dan petangnya hingga malam barulah baby bersama saya.

pengasuh kat sane adalah makcik-makcik sahaja, pastu diorang yg akan datang ke rumah kita, bukan kita yg perlu antar baby ke rumah pengasuh. jadi, cara ini pon dah menyenangkan saya. tapi saya berangan lagi sebab pengasuh pon saya belom jupe lagi, ngeh2. saya dah pesan kat kakak cleaner sekolah saya supaya carikan saya seorang makcik yg biasa jaga baby tapi sebelom setuju, saya perlulah mengenali dia kan, supaya tak ade masalah di masa akan datang. :)

pastu saya pon senang utk buat stok susu sebab saya ade waktu senggang masa bekerja dan persekitaran yg sesuai utk pump susu, jadi ini juga menyenangkan saya.

harapan besar saya, semoga niat ini tercapai dan semua dimudahkan. amin!!

saya dah ade 2 jenis breast pump jenama medela, satu jenis manual dan satu lagi jenis mini electric, hehe! tapi dua-dua pon saya pinjam dengan kakak saya sahaja. bukan takmau beli, cuma atas dasar keprihatinan kakak saya yang tahu saya ni kosong pengalaman, dia suggestkan saya pinjam dulu supaya saya tahu cara betol untuk pump dan simpan stok. nanti lepas dah biasa, barulah saya beli BP saya sendiri.

sekarang, saya cuma perlu beli botol, cooler bag dan segala pakej untuk simpan stok susu ni, hoho!! jimat kos sikit, kuikui!


medela breast pump mini electric
image source : google

medela manual breast pump
image source : google


noted : sejak semalam lagi, si baby ni asyik mengeras je hingga saya rasa tak keruan dan berkerut-kerut muka menahan sakit. apakah ini tanda baby syok dalam perot saya atau dia sudah tidak sabar melihat dunia yg luas ni, hoho.

14 comments:

♥WEIYDAWEINGWAFFA♥ said...

wahh!!
dah beli..
chayok2!! mummy!!
saya punya susu dr 7 bulan aritu dah adooo..
nak sampai ke deliver ni dah meleleh kuorrr..
habis basah baju..
aiyaa!!!

lynn md noh said...

Saya pon berazam nak fully BF baby nanti..
alang belajar kan tiba lah masa nak aplikasi plak..hehe

jom kite teruskan usaha n keazaman tuk BF ni.
sebab pengeluaran susu bermula dengan mentaliti ibu tu sendiri
pastu susu akan jadi lebih banyak bile baby mula menghisap
BP pon boleh bantu tuk kuarkan lagi susu n elak bengkak Breast.

yuyu jannah said...

saya pun ada impian yang sama2 dgn nad.chaiyok2

Aina Rahman said...

nad fully bf jugak kat encik bby nanti. hopefully niat murni kite tercapai nad. aminnn =D

Mama Marcello said...

cayok2 nad!! sama2 kiter berusaha untuk memberi yang terbaek utk bebi2 kiter...hehe~~
excited beno nk jd mommy kan...=)

Rosie Rose said...

bagus azam nak bf baby... mmg itu sebenarnya tanggungjawab kite sbg ibu. sama2 la kita jayakan nya! caiyokkkkkkk!

nad dah beli breastpump ke? mmg ramai kata medela bagus. hubby sis dah belikan medela fs, sbg sokongan utk bf baby nnt, :)

chik star said...

wah bby mngeras. tande juga tu nad.
:DD

nadiah said...

To Weiyda :

tak beli pon BP tu, pinjam dengan kakak je. :)

eh dah kuar susu ek? bestnya. org ni xtaula, kejap rs kuar, kjp x. hehe!

nadiah said...

To Eisya Layyinan :

Yap!! mari kita usahakan niat murni kita kita ni hingga berjaya, chaiyuk!

nadiah said...

To Yuyu :

Alhamdulillah, niat tu murni kan. mari kita sama2 berusaha yuyu!

nadiah said...

To Aina Rahman :

Aah, moga tercapai niat kita aina. Amin!

nadiah said...

To Puan Laili :

memang, sangat excited kan hingga tahap ketidaksabaran makin memuncak2 ni, hehe!

nadiah said...

To Rosie Rose :

BP pinjam dengan kakak je sis, tak beli pon. memang, medela brand bagus. kita cuba utk beri baby kita yg terbaik kan sis.

chaiyuk!!

nadiah said...

To chik star :

ohh mngeras pon tanda gak ek? wow, takut. minta semua dipermudahkanlah, amin!

oh la la!