Thursday 21 February 2013

nak masak sedap macam MA..

Semalam saya tanya suami, nanti bila anas dah besar, agak-agak dia kata tak, 

'rindunya nak makan masakan ibu, ibu masak sedapp!'. Suami kata, 'mestilah. Anak tetap akan kata masakan ibulah yg terbaik, sbb dari kecik lagi dia duk makan'.

Tapi saya selalu rasa saya failed bab masak. Masaklah apa saja, tetap tekak ni rasa tak sedap even suami takde komplain pape, siap makan bertambah lg, huhuhu.

Saya penah masak gulai ayam, tapi rupanya sungguhnya pelik, rasanya so-so jelah. Saya penah buat singgang ikan, tp rasa masin ya ampunn. Saya dah ikut cara Ma ajar tapi taktau la apa yang tak kena, tetap salah, tetap tak sedap. Hmm, rasanya bakat memasak saya takde kot. (--")

Saya pelik, sbb Ma masak dalam sejam, pelbagai lauk dia leh buat. Tapi saya, dalam masa sejam pon masih terkulat-kulat nak buat itu ini. Ma cepat sangat buat keje, apa saja. Rasanya takde sorang anak Ma yg menurun bakat Ma bab masak ni. Kakmah pon sama, dia teror gulai udang je, hihi. 

Suami kata, kalau sntiasa praktis, inshaALLAH, nanti pakar lah. Order apa saje, pasti saya leh buat, emm yelah tuuu. Sekarang ni, saya duk terpikir apa nak masak utk makan tengahari, hishh rasa stress plak, macam nak jawab soklan exam rasanya. Blur. OMG!

Kadang2 pikir kan best kalau Ma ada dekat dgn rumah saya, tengahari je, saya balik makan rumah Ma. Ma buat lauk simple pon tetap sedap, selamanya sedap!


Tiap kali nak masak benda baru, kompem call ma tanya resepi. Kadang2 benda selalu buat pon, boleh lupa camne nak buat. So, apa lagi, call ma la tanya, hihi. Macam nasi ayam kt bawah tu, ma siap tulis resepi lagi camne nak buat. Ma tulis sbb tau anak dia ni pelupa, huhu. Jemput malas dgn cekmek yg senang ni pon kena call ma dulu tanya cara nak buat camne, nampak sangat tak pandai kan, hahaha!

Saya harap utk tahun-tahun akan datang, saya dah teror masak macam2. Dan harap nanti anas akan rindu masakan saya, macam saya rindu masakan ma. Inshallah!

Ma kata, masak je selalu. Nanti pandai la. Ma pon sblom kawen, siang ikan pon tak pandai. Tapi sebab duk dgn mak mertua, kena paksa diri utk jadi pandai la. Nanti apa pulak kata mak mertua kan.

Tapi, saya duk dgn suami, keadaan macam ni tak memaksa saya sgt utk masak. Bila blur sgt nk masak apa, saya ajak suami makan kt kedai je, habis cerita, haha! Agaknya kena ajak Cik duduk dgn saya kot, huhu!


Nasi ayam ikut resepi Ma. Kali pertama buat, bolehlah. Kali kedua, sungguh sedap, hihi!

Jemput pisang dan cekmek utk breakfast.

No comments:

oh la la!