Friday 13 January 2012

its not easy but really meaningful

kadangkala terfikir, begini rupanya keadaan bila punya anak kecil, anak kecil yang sedang lasak mengeklore benda itu benda ini, anak kecil yang makin hari makin bijak dengan macam-macam, anak kecil yang sudah pandai menenangkan hati dan kadangkala menambahkan kekusutan, hiks!! tapi semua itu pengalaman yang bakal saya kenang sepanjang hayat hidup ni. :)

besok, 14 januari 2012 Anas bakal ke umur 9MO, pantas masa berlalu. tapi makin meningkat umurnya, makin banyak yang saya takleh lakukan sebabnya pantang saya hilang didepan mata, mulala dia melalak-lalak, meraung-raung minta didukung, aduhai anas ku cayang!!

mandi manda
sekarang bukan masa nak berlalalala, bersyampu shower lama-lama dalam toilet dah, sekarang kena mandi-mandi kambing jek, sebab anas selalu nangis bila saya tinggal dia main sorang-sorang, walaupon sekejap. senang kata, pantang saya hilang depan mata, mulalah dia nangis. selalunya saya lekakan dia main dalam walker, takpon letak dia atas toto dengan mainan banyak-banyak, tapi sudahnya dia terjah saya dalam toilet jugak, hakhak. dulu saya memang tak lock pintu sebab senang nak jenguk dia main kat luar kan, tapi sejak dia dah pandai terjah ni, terpaksalah saya lock pintu sebab risau dia licin dalam toilet tu. tapi bila dah lock pintu ni, saya risau pulak dia sorang-sorang kat luar tu. akhirnya, mandi kambing lah saya tiap kali balik keje, hukhuk!!

solat
bila saya solat saya letak anas dalam walker, tapi ada jugak time dia taknak duk dalam tu, so terpaksalah letak dia atas toto. tapi bila dia atas toto, mulalah dia menjelajah sana sini, dan pastinya port dia suka atas sejadah saya, sob sob T___T. bila saya sujud, boleh pulak dia tarik telekung saya, pastu kadang-kadang dia duk pegang je kaki saya, paling saya geram bila dia statik je duduk atas sejadah sambil mata kelip-kelip tengok saya smbil sengih-sengih. geram kan?? haiih la anas, mujurlah dia comel. terpksalah saya berenti solat, angkat dia pastu sambung solat sekali lagi. dan kadang-kadang penah jugak, berkali-kali saya berenti solat, angkat dia, pastu solat sekali lagi, hukss!!! :(

ni dia budak kecik yang nak mengaji dengan ibu dia, hehe!

masak-memasak
bertuah saya sebab saya duduk berempat dgn kawan-kawan. cik wawa, cik ma & cik aishah banyak jugak membantu dlm menjaga anas tapi bukan tiap waktulah sebab diorg pon ada masa diorng sndiri kan. rumah kami jugak ada turn masak, cumaa bila time saya masak, memang sesimple mungkinlah dan saya selalu masak dalam keadaan berkejar-kejaran sebab risau anas iman nangis taknak duk diam. kdg-kdg member-member yg jaga anas time saya masak, tp anas sangat lasak, bukan nak duk diam pon merangkak sana sini la haihh!!

sepahkan bilik ibu dgn surat khabar ok!

driving hometown
seksa. ya, seksa sebab anas bukan jenis yang suka duk dalam carseat lama-lama. perjalanan 2 jam setengah (KB-JELI , JELI-KB, JELI-BESUT) sapa yang tak boring kan? kita yang dewasa pon boleh boring, ini pulak budak kecil yang sedang lasak nak explore itu ini kan. so, bila dia nangis hingga tak terkawal keadaan tu, terpaksalah saya berenti, bf dia. kalau mood dia ok, lepas bf leh la letak dia dalam carseat balik, kalau tak, memang terpaksalah drive sambil meriba dia, hukhuk! bahaya memang bahaya, dalam keadaan yang memaksa, eceh!

sengih sebab leh duk atas riba ibu, hehe!

selalunya, baby carrier benda wajib ada dalam kereta saya sebabnya bila dia taknak duk dalam carseat, saya letak dia dalam baby carrier la, then carry dia sambil drive. selalunya tak lama saya buat camtu sebab bahaya drive sambil riba baby kan. lagipon saya bukan driver yang cekap. so, bila dia dah bertenang sikit, saya letak dia balik dalam carseat dia, then main-main kejap dngn dia, bila dia dah oke, teruskan drive sampai ke destinasi, hehe! solution terakhir utk elak dia nangis tak sudah, saya beli carseat baru yang stail mcm duduk atas seat kete je, cuma ada belt jelah. so far, semalam try anas oke, dia suka, hehe!

seronok duduk dalam carseat baru sambil gigit mainan ;)

sleeping beauty
sebelum ni, petang-petang anas memang akan tido bersama saya, lepas bf je kompem dia tido. tapi sekarang, bf lah dia lama mana pon, mesti dia taknak tido. habis dia panjat badan saya ni, dahlah dia tu bambam, penat saya, hiks!! takpon dia nak main-main. sepatutnya rutin lepas balik sekolah adalah tido, tapi sekarang terpaksalah saya bersengkang mata melayan dia main, :( tapi mujurlah, malam anas senang nak tido. pukul 10-11 dia dah tido dah, hehe.

bulat kesayangan ibu abah :)

banyak perkara yang dulu senang je saya nak buat tapi sekarang banyak saya kena kurangkan buat, contohnya berbelog ni. dulu memang favourite saya, tapi skrg dah takde masa nak belog, nak jenguk blog kawan-kawan pon dah payah, huhu!

tapi takpe, semuanya berbaloi sebab anak lagi bernilai dari yng lain-lain. :P

No comments:

oh la la!