Monday 8 August 2011

Anas Iman, my super bambam

okes, ini dia budak bambam pujaan hati hamba ni. 14hb ni genaplah umur dia 4 bulan, ayoyo, sungguh cepat masa berlalu kan. :)

Alhamdulillah, hari kedua, ketiga, keempat, kelima, & keenam saya berjaya puasa penuh satu hari tapi bila masuk hari ketujuh berpuasa, saya kembali gagal, huhu. gagal akibat bengkak susu hinggakan demam mengigil-gigil, :'(

sakit, perit, hingga menangis-nangis tahan sakit. taktaula nape asyik trkena bengkak susu je kebelakangan ni, hmm salah makan kot, tapi taktau salah makan ape, huhu!! oleh sebab tak tahan sakit, sy truslah ke klinik belakang sekolah ni, mujurlah nurse situ friendly, diorg urut-urut bhgian bengkak tu hinggalah kuar susu. tersumbat katanya. diorang ajar saya marmet, boleh la buat tapi sakit bengkak tu yg selalu buat saya terbantut nak marmet. jadinya, saya pam jelah, janji kuar susu jugak kan, huhu!

Ya Allah, harap-harap lepas ni tak kena dahla bengkak susu ni. Amin!!

hasil pam masa keje, 7oz ++, Alhamdulillah!!

sejak puasa ni, aktiviti mengepam masa keje macam biasalah, pukul 12 dh ready nak pam. hasil pam pula kdg banyak kdg sikit, tapi itu normallah janji ade kan. tapi skrg saya tambah dh sesi pam, pam sebelom tido & selepas sahur. kdg2 pam jugak masa BF Anas. sudah jadi pengepam tegar dah saya ni, tangan ni tak lepas dgn pam jek, hahaha! bila pam mase BF Anas, hasil hanya 1-2oz je, tak banyak pon sbb Anas ni bila saya ade dgn dia, kejap-kejap dia nak nenen. lepas nenen pon, dia nak lagi & lagi & lagi, jadinya hasil pam pon tak mmberangsangkanlah. tapi tape la sikit pon, nt leh topup susu-susu yang dipam sebelom ni utk cukupkan 4oz.

Ya ampunnn, sekarang Anas makin kuat mnyusu lah. sebelom ni, bila keje, saya bekalkan Anas 4x3oz tapi sekarang 3oz dh tak cukup utk dia. so, terpaksalah saya lebihkan jadi 4oz lak skrg, hohoho! & sebab itu jugaklah sesi pam saya trpaksa bertambah, janji cukup utk bekalan Anas masa saya tinggalkan dia dgn BS, :)

sebenarnya banyak yang saya silap bab EBM ni, tapi tape, saya slow-slow belajar. kalau dulu, masa nak ajar Anas hisap botol, saya amik frozen EBM tu & terus rendam dalam air panas tanpa cairkannya dulu utk bagi Anas. saya taktau pon patutnya kena cairkan dulu, then baru leh rendam dalam air panas, bila dah suam, barulah boleh bagi kat Anas. itulah silap saya yg pertama. Sebelom-sebelom ni lepas saya pam, saya terus letakkan susu fresh tu ke tempat freezer tanpa letak dalam chiller dulu. tapi rupa-rupanya saya salah, patutnya susu fresh tu letak dalam chiller dulu, then bila dah agak-agak sejuk barulah letak dalam freezer. ini supaya susu tu tak terkejut sejukbeku terus, hehehe! & itulah silap saya yg kedua. :(

ohh rupanya banyakkkkk lagi yg saya perlu belajar bab EBM ni, & mujurlah ade KIM-FB tempat saya mengorek ilmu-ilmu tentang breastfeeding ni. Alhamdulillah, banyakk jugak yg dapat saya korek, hehe!

minggu lepas adalah hari bahagia keluarga kecil saya sebabnya abahnya Anas bercuti sminggu, ehe! jadi, dalam masa seminggu tu, hubby sntiasa ade bersamalah mngharungi susah senang mnjaga si bambam ni. masa saya work, hubbylah yg jadi BS Anas. mandikan Anas, pakaikan Anas baju, susukan Anas, basuh poopoo Anas, tidokan Anas semua hubby settle kan sendiri, & hasilkan memang ABAH MITHALI lah, hehe!

pastu masa cuti, kami habiskan masa berjalan-jalan sana sini sampai lenguh kaki, hahahahaha!! tak sabar rasanya nak dapat tukar ni, tapi berangan jelah, sebab surat pertukaran tu tade orang nak sokong, guru besar baru belom masuk lagi, huhu. bekerjalah kamoo kat Jeli ni sampai kesudah, huhu!

Anas bersama ibu abahnya, huhu!

1 comment:

Rosie Rose said...

alahaiiii bulatnya anas nihh! lagi2 tang mata dia tu... ikut mata siapa tu bulat2 cemtu, Anass??? hikss...

oh la la!