Sunday 9 January 2011

origami boleh menajamkan minda serta menghilangkan kebosanan


Nor yang cakap macam tu. jadi sesuailah utk ibu mengandung. kan ibu mengandung kena rajin buat latihan math, atau soduku, atau baca bacaan ilmiah, ini kan salah satu cara untuk ransang minda anak-anak. (^__^)

ehem (=__=)

bila aku cakap aku teruja nak buat, terus dia pos aku origami ni dan paksa aku buat, huhu!! dia bagi aku origami jenis campur-campur : ada binatang, ada pokok, ada bell, ada star, emm macam-macam lah.

cakap hadiah utk anak sedara, tapi yang buatnya mak dia (--"), ehem!!

muka kulit origami ni. ada 20 jenis origami semuanya. :)

cara-cara membuatnya

baru je dapat tadi. macam biasa, aku kan cepat teruja, terus gigih lipat-lipat kertas ni,
pastu kepala jadi ting tong sebab tak paham instruction dia. dah lama kan
tinggal zaman tadika, otak pon dah tepu, tapi tanpa mengenal erti putus asa,
akhirnya.....

=
=
=
=
=
=
=
=

taraaaaaaaaaaaaa...

siap jugak seekor burung. hoyeh!!
*senyum lebar-lebar*

cumaaa tak aci kan, burung dia ada dua kaler sebab tu comel,
takpelah, walaupon burung aku satu kaler je tapi comel jugak, hehe!!



Nor jugak cakap kalu nak jimat dan kasi origami lagi comel,
potong kertas tu kepada 4 bahagian, nanti boleh buat lagi banyak
origami, dan lagi kecik lagi comel kan. kan. kan.

sebab nak comel punya pasal, terus aku potong kertas besar jadi 4 bhgian kecik.
tapi ni ada 3 bhgian jek, 1 bhgian lagi tak masuk gambar lak, huhu!

aku kan dah pandai buat origami burung, jadi terus aku buat sekor lagi burung kecik.
kira sekor mak, sekor anak. muahahahahaha!!


** sekarang tengah lipat origami rabbit, tapi asyik salah lipat jek, tak paham instruction dia. oke, takpe usaha tangga kejayaan. lipat, lipat dan terus lipat. nanti dah siap banyak-banyak nak gantung dalam bilik. comel. (^__^)

4 comments:

♥WEIYDAWEINGWAFFA♥ said...

yeyeeyy!! nak wt gop ah..mana mau carik buku ni???heehe....

nadiah said...

weiyda :

adik beli kt kedai buku Popular ni, tp rsnya kt kedai pustaka sri intan pon ada. try la cari. :)

♥WEIYDAWEINGWAFFA♥ said...

kedai buku popular tu kak mana kak nad? nak pi carik jugak r...skrg ni duk main buku cenggini jugak nama dia word search..sampai juling cari ke word tuh..heehee...nanti na p cr r origami n sudoku..gigih!!~~ tengs kak nad

nadiah said...

hmm, sini x ada kedai buku popular kan. kt KB adala. weiyda try tgk kt pustaka sri intan, msti ada punya. org pon asyik buat origami jek, soduku tu kjp buat kjp tak. hehe!

oh la la!