Wednesday 5 January 2011

baby checklist siap!


Yay!! akhirnya baby checklist siap. checklist aku pakai tulis tangan jek, takde taip-taip dan tepek tepi belog sebabnya biasalah, aku kan mak nenek, kalau tak tulis macam ni, mahu lupa terus apa yang nak beli atau rambang mata tengok barang baby comel-comel, haha! Jadi, senang kalau tulis ni, bila pegi mall, bawak je checklist ni, barang yg dah beli tick-tick je. :)

kalau tak tulis dan bawak ke mall bersama, nanti lari bajet, yang takmau beli, aku beli, yang perlu beli, aku tak beli lak, hoho!! jadi, betapa pentingnya checklist ni bagi aku. :)

oke.

aku cilok checklist ni dari belog mummy to-be gak, cilok sana sikit, cilok situ sikit. aku kan takde pengalaman, jadi aku belajar cilok sana sini lah, huhu!! siap ada beberapa bahagian you! bhgian clothing & changing, breastfeeding, nursing, bathing & grooming dan jugak utk travelling & outing. fuihh! banyak jgk barang baby kena beli rupanya, ayoyo amma appa, mahu riban-riban jugak habis ni. (--"). takpelah, demi anakanda seorang. i love u babeh!! :)

emm dalam checklist aku, ada jugak beberapa item yg aku rejek, maksudnya takyah beli sekarang sebab tak guna lagi kot, contoh macam Stroller dan Walker. stroller dan walker kan guna bila baby dah besar sikit, dalam usia diorang 6 7 bulan kan. kan. kan. jadi, dari membazir beli awal-awal, baik aku beli benda lain yg lain penting kan. :)

pastu banyak jugak yg aku takyah beli sebab kakak aku nak bagi pinjam barang-barang baby dia dulu contoh macam mitten & booties tu. aku akan beli jugak, tapi beli kuantiti sikit-sikit jek, takde lah banyak sangat. baby kan cepat besar. :), bengkung baby pon takyah beli sebab Ma masih simpan lagi bengkung yang aku guna masa kecik-kecik dulu, kira bengkung keturunan la ni, dari ibu hingga ke anak pulak, hehe!! dulu zaman aku kecik, Ma jahit sendiri je bengkung tu, patut la tahan lama kan.

eeii tak sabar nak shopping lah. eh nak tanya lah, rasanya kan, perlu ke aku beli buaian henjut-henjut tu, yang macam kat bawah ni :

ataupon

ikut sejarah keluarga aku, memang 9 orang adik beradik aku diajar tido dalam buaian, senang katanya. tapi aku rasa susah sebab bila baby dah terbiasa tido dalam buai, mesti dia nak tido dalam buaian je walau dimana-mana saja. macam kakak aku, anak-anak dia biasa tido dalam buai, jadi bila dia ada kursus kat mana-mana, terpaksa lah dia angkut buaian sekali. dia bagi anak dia full breastfeeding, sebab tu takleh tinggal anak dia dgn pengasuh. susah kan.

ikut hati macam takmau ajar baby aku tido dalam buaian ni. leceh kan, nanti kalau nak pegi mana-mana ke, kena angkut buaian bersama. aiyak!! kalau buaian no 2 tu oke lagi kot sebab kecik, tapi buaian no 1 tu, mahu kena angkut dengan tiang-tiang sekali, hoho!! dah la kete kecik je, separuh kete penuh dengan barang baby je, huhu!!

tapi camne cara nak kasi baby tido lena tanpa buaian ek? kalau cara Ma, dia bengkung kemas-kemas, pastu baby takleh gerak-gerak dah, pastu baby terus lena sendiri. huhu! harap-harap anak aku senang tido macam tu lah.. :)

dan satu lagi, puting baby ni, penting ke? perlu ke beli? emm orang cakap tak elok sebab nanti posisi gigi baby jadi tak cantek la, nanti baby ada masalah pertuturan la, emm macam-macam lagi lah. mmmm....


perlu beli ke tak ek?? <-------- TAK PERLU LAH! (=__=)





UPDATE : Aku nak bagi anakku full breastfeeding nanti, NO susu formula. Yay!!
doakan kejayaan ku. (^__@)

8 comments:

♥WEIYDAWEINGWAFFA♥ said...

pendapat saya lar..kalo yg lalu..sbb duk dgn org tua kan..

puting n buai mmg xde langsung dalam list atau dlm kisah masa deliver tuh..kira mcm xmo langsung..

1st sbb buaian tu lar nanti nak pi mana2 kena pi usung jerkk kan..

2nd puting tu menyebabkan pertumbuhan gigi adalah tidak cantik danbg saya xcomey r baby duk letak puting kenyut2 kat muluttt...

saya xpernah beli pun...hehehe..kalo buaian tu akak beli yg macam katil kecik bleh hongek2 tuh...nak tunjuk pic pun yg saya punya xbasoh lagi larr...ahakss!!

stroller penting gak kak..kalo tetibe keluar 3kg lebih ker..jenuh nak mendukung tuh..standby awal2...hehee...

pendapat jer ni..sharing is caring!! wee!!

molliesa said...

nad... hehe.. same lah item n 11 tu...hehehhe...

beli yang perlu (kdg2 terlajak amik gak...)

selamat membeli nanti..hehe..

Aina Rahman said...

aina xmo beli baui yg henjut2 tu ssh klo nak angkut gi mane2..hehe. beli yg kecik tu je la kot. senang kan. lgpun bby ni xleh diajar ngengade sgt. =P

puting boleh je beli cuma jgn selalu kasi. klo die x nanges xyah la kasi. sbb mcm mak sedara aina, anak die dah 6 bulan die still bg puting, pdhal anak x nanges pon.

nadiah said...

mummy weiyda :

wah i like komen pjg2 gini, penuh info. hehe.

katil honget2 tu dah ada, ada kt umah Ma sane, kena balik kasi cuci bersih lah. katil antik tu, dari zaman org lagi. Yay, turun kat anak pulak.

emm org memang xnak guna buai atau puting tu. buai tu mcm leceh yg amat, puting tu mmg x comel sbb kdg2 budak smpai ke besar nk puting tu, pdhal hisap angin jek.

thanks atas pndapat tu. sharing is caring. <3

nadiah said...

molie :

no.11, minyak yuyi ek? hehe. org suka bau dia, kalau baby pakai lagi best bau nya kan. :)

oke, molie pon slmt sambung membeli. hehe :)

nadiah said...

puan aina rahman :

aah, lecehkan buai tu. kalau buai kecik tu, kakak org dh ada, dia nk kasi pinjam je, tp kalau boleh la, org memang xnak ajar dia buai2 ni. nt asyik kena henjut2 je, x henjut xmau tido. penat la ibu dia nt. :(

puting tu pon ingat xnak ajar jgk lah aina. dia ok ek ok ek sikit je, kasi je breastmilk. xyah puting, lagi baik kan.

chik star said...

nadiah, buai dengan rocker bby tu kn.. ikot pd nadiah la. sebb bby ni ikot je ape parents die buat.
cth klo dri bby ajar masuk buai, smpai bile2 pon nk buai.

haa gitu.

puting plak. klo nak kasikasi la, tpi biase org kte bby isap puting jadi baik...

hihi.

nadiah said...

chik star :

betul jgak kan, kalu kite yg ajar dia dri awal, dia dh terbiasa cm tu la kan.

baiklah, sy pikir apa yg terbaik utk baby saya ek. terima kasih chik star! <3

oh la la!