Thursday 18 November 2010

laporan hari raya aidiladha


note : cis!! geramm sungguh. baru tahu usb kamera tertinggal di rumah pahang darul makmur pulak. tak dapek la nak transfer gambar posing memosing smalam bersama lembu-lembu. oh!! sadisnya hari rayaku. T___T

emm semalam aku makan besar. (eh aku sorang je, orang lain tak terlibatsama ye). dari pagi sampai malam, aku asyik makan saje. ntahlah, selera tengah best ni (padahal hari-hari pon begitu. huh!). Ma buat Soto jek, mula-mula ingat muak dah makan soto sebab bila raya je soto, bila soto je raya. macam perkara wajib dah. tapi bila bangun pagi, terbau-bau lak soto itu, terus makan satu mangkuk. licin!

then, pegi solat hari raya kat masjid besar depan rumah Mok. Mok kat Mekah kan, tapi kat rumah Mok, ayah Mat sefamili ada. so lepas solat raya, singgah kejap rumah Mok. masuk-masuk bau maggi goreng, err macam sedap. terus duduk kat meja, tanpa hiraukan encek suami, ceduk maggi masuk pinggan dan terus ke mulut. dan rasanya WOW!! terus sambung makan hingga licin. kali ni tertambah 3 kali, (1 kongsi ngn adik Ji, 2 tu sendiri makan lah)..hehe!!

balik rumah. sambung makan soto lagi. hehe! Ma ade buat jugak nasi himpit dan kuah kacang, tapi aku tak sentuh langsung sebab penah muntah makan kuah kacang. cannot go!! hehe. cikSu sefamili datang beraya kat rumah, diorang bawak roti jala, gulai ayam dgn rendang, pon aku tak sentuh sebab takleh makan makanan bersantan gitu. harus uwek uwek nanti. jadi, baik aku takyah makan kan.

tengahari, sambung makan soto lagi. plus kek gula hangus Ma yang kali ni menjadi, gebu dan sedap. makan err buat kali ke berapa ntah. encek suami pulak takde, sibuk duk potong daging rumah sebelah. bosan. adik-adik sibuk layan youtube. sambung lagi makan benda sama. hehe.

petang
, pukul 2 lebih, lapar nasi dan teringin makan daging goreng kunyit. dan eh macam ada yg paham, tetiba je ada orang datang hantar daging. yay!! terus potong daging dan buat daging goreng kunyit. yummy!! letak bawang besar dan lada idup banyak-banyak!! pergh!! sedap sungguh!! aku goreng sekejap je sebab Ma kata daging korban ni kena masak kejap je, daging dia dah manis. (eh gitu ek? baru tahu)..hehe!

siap daging terus makan. encek suami dah makan kat rumah sebelah. aku dgn Mie (adik no 4) makan nasi putih dengan daging goreng kunyit je. memang sangat sedap makan panas-panas!! kali ni, tak tambah pon sebab perot dah penuh. hehe!!

petang lagi, pukul 4.30ptg, gerak balik ke rumah mak mertua dengan perot penoh. hehe. aku sorang je penoh, suami tak. sesampai je rumah mak mertua, Cik (mak mertuaku) kata dia ada simpan nasi dagang utk aku dan suami. eh sedap jugak. tapi tak makan terus sebab perot penuh lagi. lepas maghrib makan. mula-mula aku letak nasi dagang sikit je sebab biasa ns dagang ni muak kan. tapi rupanya yang ni tak, sedap. baiklah, aku tambah 2 kali. hehe!! makan berdua je dengan suami, memang tak malu kan. kalu ipar duai ada, malu jugak seposen. kahkahkah!!

malam, makan pulak kacang sambil borak-borak dengan ipar duai, Cik dan lain-lain. begitulah rutin harianku. makan makan dan makan. dulu, sekali makan pon dah kenyang, kali ni OH TIDAK!! hehe!! dah jadi nadiah lain dah ni. huks!

bukti kuat makan tapi ni gmbr raya puasa hari tu. huk!
kami adik beradik suka makan kongsi-kongsi satu pinggan. muafakat!


note : hari ni kakak iparku (cikdo) yang rajin masak tu, buat nsi himpit, rendang, kuah kacang dan nasi ayam. esok pula, laksa dengan nasi minyak. hah!! sedap tak? sedap tak?

2 comments:

adachadisini said...

sana memang meriah kan raya haji thn raya puasa? tengok menu ha mcm-mcm ada. syioknya!

nadiah said...

aah. sini meriahlah jugak. mcm2 mknn ada. pastu esok lusa, hari-hari makan daging pulak. hehe

oh la la!