Thursday 18 November 2010

famili kita, famili dia


eh lagi 17 hari, perkahwinan kami dah cecah 2 tahun la. fuyoooooooo. cepat sungguh masa berlalu. sedar tak sedar pulak. hehe!! emm sepanjang hampir 2 tahun ni, macam-macam yang aku leh analisis dgn kehidupan bersama famili lain. oh memang lain, tapi ada jugak yang sama. dulu aku ada satu famili je, sekarang sudah dua. jadi dua-dua pon kenalah pandai jaga kan.

famili kita : bebas freehair dalam rumah, bilik air, bilik tido, ruang tamu, dapur dan dimana2, janji dalam rumah. sebab majoriti dalam rumah, memang muhrim kita kan.
famili dia : wajib dah bertudung, sbb famili dia majoritinya lelaki. (adik beradik dia 5 lelaki, sorang perempuan saje)

famili kita : suka suke kau lah nak terguling di mana-mana, dalam bilik adik lelaki ke bilik adik perempuan ke. janji kau selesa.
famili dia : segan binti malu nak terguling dimana-mana, depan tv pon sanggup duduk dgn kadar yg lama. ltakmau terguling sebab ramai lelaki kan.

famili kita : anak sedara cuma 2 orang saje. Hakim & Asma'. dioranglah pujaan hati kami-kami bila berlepak beramai-ramai. Hakim skrg dah petah bercakap, cakap luai lagi you. mengada!!
famili dia : ada 13 orang anak sedara. yang paling besar sudah 18thn, paling kecik baru 10hari. yang smpat aku tengok diorg dari umur 1 hari hingga skrg ni cuma 3 orang saja, Muiz, Fahrin dan si kecik 10hari tu, Maisarah.

famili kita : makan berjemaah takkira pagi, tengahari mahupon malam. cara ni mengeratkan hub. kekeluargaan. InsyaAllah.
famili dia : juga sama. makan berjemaah secara besar-besaran sebab semua adik beradik suami sudah berkeluarga dan beranak pinak malah mereka-mereka ni tinggal berdekatan saje. hehe.

famili kita : makanan selalunya berasaskan ayam, daging dan ikan kecik-kecik saja. makanan pon ala-ala moden sikit. moden pon tak moden mana laa. hehe. ulam dan budu tetap ada.
famili dia : sangat kaya dengan hasil sumber perikanan dan ikan-ikannya besar-besar belaka. kdg2 aku tak penah tengok dan tak penah tahu pon ada ikan mcm ni. ikan yu pon kdg2 ada wooo!! selalu makan masakan stail kampung yang boleh buat aku bertambah-tambah makan tau. huks!


famili kita : ibu berpantang perlu makan ikan kering, ikan bakar bersama lada hitam dan halia. juga perlu minum susu saje. malah senang nak mintak tolong sbb adik bradik ramai kan.
famili dia : lain sbb boleh makan daging bakar, ayam bakar juga.
sayur kubis goreng berserta sayur-sayur lain pon boleh dimakan. sup pon boleh, kan ini stail pantang orang cina.

famili kita : lelaki mahupon perempuan sama-sama ke masjid untuk solat raya. lepas tu singgah beraya di rumah sanak saudara. meriah!
famili dia : lelaki saja ke masjid. perempuan duduk di rumah, settlekan masakan di dapur. tunggu tetamu datang bertandang ke rumah. tetap meriah!

anak sedara ke-13 sebelah suami
Nik Izzati Maisarah Bt Nik Zulhaimi
usia 10 hari saja


note : kadang-kadang nampak berbeza tapi sbenarnya sama je. adatlah, famili kita dgn cara kita, famili dia dengan cara dia. paling penting, cmne kita adapt diri kita dalam famili dia. ececeh!!

No comments:

oh la la!