Friday 11 November 2011

saya skema, terima kasih!!

bila saya cakap saya mahu breastfeed anak saya dari dia lahir hingga ke umur 6 bulan, atau mgkin disambung hingga dia berusia setahun dan seterusnya 2 tahun, ada yang mencebik saya & terus katakan saya obses dgn susu ibu atau terlalu kedekut utk mmbeli fm, ataupon saya terlalu menunjuk-nunjuk yg susu sy banyak, :P.

padahal sbenarnya, banyak ranjau berliku yg perlu saya lalui utk memenuhi misi saya & saya penah gagal utk mnyelesaikan misi itu, eceh!! Anas Iman pernah merasai fm bilamana susu saya pernah merudum selepas raya puasa baru-baru ni. pam tetap saya pam cuma hasilnya tidak cukup utk memenuhi kehendak Anas Iman. seminggu saya berduka lara sbb susu sndiri, 2 minggu juga susu saya tidak cukup utk Anas kerna tiap kali saya bekerja, Anas minum 4 botol x 4oz susu, dan saya pula hanya mampu bekalkan 3botol x 4 oz, kdg-kdg 2 botol x 4 oz, waaaaa T__T.

kakak saya cakap buat powerpumping seminggu. okey, saya cuba tapi sempat 2 malam je, sbb saya malas nak bangun malam pam, hehe! pastu saya try minum berliter-liter air masak, pastu cuba juga mkn vitamin shaklee tp bila mkn vitamin tu, Anas pulak acapkali berak, mgkin tak sesuai. stop mkn vitamin, try pulak minum ho ho ho horlick, milo dan mcm2 utk kembalikan susu. dannn akhirnya susu kembali pulih tanpa saya tahu dari mana puncanya, kihkihkih!!

aktiviti pam berjalan seperti biasa, cuma skrg masih tade stok utk bekalan akan datang sbbnya saya cuma pam 3x sehari (waktu keje, balik keje & sebelum pegi keje) & hasilnya cukup-cukup utk Anas shari, huhu. saya bukan yg jenis susu banyakkk, cuma setakat ni cukuplah kot. tak sbr nak habiskan masa 4 hari bekerja sebelum cuti sekolah sbb nanti mase cuti sekolah, leh direct feeding je, takyah pam lagi, hehe! eh, tapi kena pam jugak sbb kena buat stok utk masa akan datang, chaiyukkk!!! :)

saya bukannya taksub dgn susu ibu, cuma saya rasa rugi kalu tak gunakan kurniaan Allah swt ni. seorang ibu kan unik, sebab dgn susu badan, dia mampu mengenyangkan seorang bayi, yay! seronok bunyinya kan, hehehe!

bila soal makan-makan baby pon, saya skema sikit. bukannya saya taknak bg Anas nestum cuma saya ni terlampau rajin nak mengekplore menu itu ini, macam syok pulak tgk Anas makan makanan hasil tangan saya walhal makanan dia tade rasa papepon, tawar semacam jek, hahaha! kalu ikutkan, baik bagi nestum je, cepat dan senang utk ibu bekerja seperti saya, tapi mcm saya ckp tadi, saya suka tgk Anas makan hasil buatan saya. alah, lagipon makanan dia simple je, just bubur nasi + vegies atau fruit je, sempoi gila kan!!

ini semua pengalaman baru utk saya, anak sorang barukan, macam-macam benda baru la saya nak belajar. hidup ini satu pengalaman, dan setiap hari pasti ada pengalaman yg berbeza kan, jadi semua itu pembelajaran bg saya wahai ibu muda, eceh!!

okey, esok menu Anas MUNGKIN bubur nasi + kubis bunga, ataupon mungkin bubur nasi + brokoli, hehe!!

selamat malam,
Ibu Anas Iman :)

3 comments:

Anonymous said...

chaiyok2 nad!..
memang bnyk cabaran kan nak bf ni..
klu jd house wife memang xda masalah rasanya nak fully bf..

nak buat stok EBM yg berlambak tu susah..

saya pun cam nad gak stok utk sehari je..hehe

pe2 pun tahniah dah melepasi 6bulan.. semoga terus berjaya ea ;)

nadiah said...

aah, mmg cabaran, tp semua tu jd pngalaman. nt bila dh ade 2nd bby, xde la kekok sgt psl bf ni, ebm segala kan, hehe!

ok, tq sara. keep bf ur bby, yihaaa!!

^nanie^ said...

hye anas..ammar nk jumpe boleyyy?nk main2 same2..;p

oh la la!